Årets Sill – en blivande svensk klassiker

May 30, 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu lanseras för nionde året i rad Årets Sill. I år har man lyft fram sillmästarens favorit från tidigare års nominerade smaker. Årets Sill 2017 är en O.P.Anderson kryddad sill med klassiska smaker av den äldsta och anrikaste akvaviten O.P.Anderson. Kryddningen i sillen består bland annat av kummin, anis och apelsin och ger den klassiska löksillen ett modernt lyft. O.P. står för Olof Peter, spritfabrikör och skeppsredare, född 1797. Sonen Carl August tog över affärerna och lanserade år 1891 O.P. Anderson Aquavit som en hyllning till sin far. (källa: http://www.svenskasnapsar.se/sortiment/op-anderson)

 

Årets Sill är en premiumsill som varje år utses i ett samarbete mellan restaurang Salt & Sill på Klädesholmen och Klädesholmen Seafood. Målsättningen är att ta fram nya, spännande och innovativa sillinläggningar. Salt & Sills köksmästare skapar varje år fyra moderna sillinläggningar till Årets Sill. Inläggningarna presenteras sedan för en expertjury som slutligen utser Årets Sill. I år har man alltså valt att lyfta fram en av de tidigare nomineringarna. En krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapet och arbetet för ökad säkerhet till sjöss.

 

Årets Sill börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni, samtidigt som ”Sillens dag” firas på Klädesholmen, och går endast att köpa under samma år som den utses.

 

 

 

 

_____________________________________________________________________________________________

Klädesholmens Kaviar nu MSC-märk samt i ny design

March 23, 2016

 

Klädesholmen MSC-märker sin Kaviar och passar samtidigt på att fräscha upp designen på tuben.

Det blir en svart tub med orange kork. Den nya tuben kommer matcha det övriga sortimentet från Klädesholmen.

Klädesholmen Seafood AB som producerar kaviaren vill förmedla en elegant känsla med hög kvalité.

MSC driver ett välkänt och omfattande certifierings- och miljömärkningsprogram med målet att främja hållbara fiskemetoder.

Genom att välja MSC-märkt uppmuntrar du yrkesfisken som använder sig av hållbara fiskemetoder och som fiskar på livskraftiga bestånd.

Klädesholmen öppnar ny fabrik

September 14, 2015

För att kunna leva upp till livsmedelbranschens miljömässiga- och kvalitetsmässiga krav samt för att lättare kunna hantera antalet ökande leveransförfrågningar beslutade sig familjerna bakom Klädesholmen Seafood att satsa på framtiden och bygga en helt ny fabrik. 2012 togs beslutet och nu i september 2015 står den klar. Fabriken har två glaslinjer, två plastlinjer, en storkökslinje och plats för kaviar- och pastejtillverkning samt handproduktion. Byggnaden är utformad utifrån branschens krav på miljö och kvalitet samt utifrån familjernas hantverkartraditioner.

- Vi har ett arv att förvalta och även ett ansvar att se till att det finns arbetstillfällen i vår bransch på Tjörn, säger Per-Aste Persson, VD på Klädesholmen Seafood.

 

 

Historien bakom Klädesholmen Seafood är genuin och unik. Under generationer har man på Klädesholmen, det lilla fiskesamhället på västra Tjörn, utvecklat sillen till en inlagd delikatess. På 1980-talet fanns det tolv stycken konservfabriker på ön och tjugo år senare, efter milleniumskiftet gick fyra av de kvarvarande företagen på Klädesholmen samman. Fyra anrika familjeföretag på Klädesholmen, mer kända under varumärken som PK, Bråse, Alax och Klockbojen, förenades därmed till det som idag är Klädesholmen Seafood AB. Familjerna fortsätter att arbeta för att bevara sitt arv och traditioner. Tillsammans har man med de gamla hantverkstraditionerna som grund skapat en modern och effektiv organisation och kan idag stoltsera med att vara den största svenskägda sillproducenten.

 

Under hösten 2012 vinner Klädesholmen ett flertal ”private label-affärer” vilket gör att man närmar sig ett tak av kapaciteten. Man hade länge sökt möjligheter att bygga ut produktionsbyggnaderna på Klädesholmen men det fanns inte tillräckligt med mark att bygga på. Efter en hektisk månad före jul 2012 då man hade produktionen igång dygnet runt sju dagar i veckan togs beslutet att bygga en helt ny fabrik. Då man tidigare hade byggt ett kyllager i området föll det sig väl när man fick chans att köpa mark intill lagret.

-Det känns väldigt roligt att kunna arbeta i nya fräscha lokaler, säger VD Per-Aste Persson. Han säger också att kvalitetskraven på en modern livsmedelstillverkare idag är betydligt högre än när de gamla fabrikerna byggdes. Effektiviteten och kvaliteten i tillverkningen ökar när produktionen hamnar under ett och samma tak samtidigt som man minskar transporter mellan lager och produktion avsevärt. Den nya fabriken återvinner överskottsenergi till uppvärmning av övriga fabriksytor samt varmvatten. Man har också byggt ett reningsverk för att rena processvattnet innan det går till kommunens reningsverk.
Satsningen på en ny fabrik är en stor investering, men med dagens ränteläge kommer enbart besparingarna av att slippa alla externa lagerhyror betala en stor del av räntekostnaderna.

 

På frågan hur det kommer sig att man väljer att satsa på en ny fabrik när fyra av åtta delägare har passerat 60 år, svarar Persson ”Vi har ett arv att förvalta och även ett ansvar att se till att det finns arbetstillfällen i vår bransch på Tjörn. Vi känner stolthet över vad vi åstadkommit och ser positivt på framtiden med den utveckling vi visar”.

Årets Sill 2015 är korad – Basilika & Citron

May 22, 2015

Årets sill 2015 är nu korad och motiveringen lyder “En balanserad syrlig, krämig sill med tydlig fräschör samt en behaglig örtighet, Årets Sill 2015 är Basilika & Citron”

 

Årets Sill 2015. Fotograf: Lisa Nestorson

 

Årets Sill 2015 blir en krämig sill med smak av basilika och citron. Juryn som i år bestod av ständige ordföranden Peter Harryson, Årets kock Thomas SjögrenFrida Ronge kökschef på vRÅ, kulturbåtskepparen och journalisten Harald Treutiger, och Sjöräddningssällskapets Rolf Westerström, hade i år en lång överläggning innan resultatet kunde presenteras.

 

Juryn Årets Sill 2015. Fotograf: Lisa Nestorson

 

- Det var väldigt klart för oss alla att det stod mellan två av inläggningarna, men vi kan bara ha en vinnare så detta fick stötas och nötas lite extra och med facit i hand så känns Basilika & Citron som en värdig representant för Årets Sill, säger Peter Harryson.

 

- Får man möjligheten att vara med och rösta fram Årets Sill så är det inte i första hand en upphottad klassiker man vill ha utan en sill som sticker ut och som ger skäl för att få heta årets sill – en sill med karaktär, säger Thomas Sjögren.

 

Hur ska man då äta nya Årets sill? Från juryn är svaret enkelt - med en bit kokt potatis blir den komplett.

 

Syftet med Årets Sill är att bevara och samtidigt utveckla svenska silltraditioner. En krona per såld burk skänks till Sjöräddningssällskapets arbete för en ökad säkerhet till sjöss. 2014 gav Årets Sill 75 000 kronor till Sjöräddningssällskapet.

Årets Sill tas fram i samarbete mellan sillproducenten Klädesholmen Seafood och skärgårdskrogen Salt & Sill på Klädesholmen vars köksmästare Jonas Espefors skapar fyra moderna och innovativa sillinläggningar som presenteras för en matkunnig jury. Årets Sill börjar säljas i butik på Sveriges Nationaldag den 6 juni och presenteras då för besökare på Klädesholmens evenemang Sillens Dag som har till syfte att bevara svenska silltraditioner samt samla in pengar till Sjöräddningens ideella arbete. I år kommer även Årets Sill presenteras den 6 juli i Stockholm under det stora matevenemanget Smaka på Stockholm.

 

Klädesholmen kryddar sill med Maltwhisky och Akvavit

November 5, 2014

 

Lagom till julborden återlanserar Klädesholmen två “nya” smaker till sillhyllan: Senapssill med maltwhisky samt Löksill med fänkål och akvavit. Detta är de återvändande storfavoriter av Årets Sill från 2009 och 2010 som båda haft enorm efterfrågan sedan de ersatts av nya innovativa smaker. 

Sillinläggningarna ingår i Klädesholmens Premiumsortiment som består av noga utvalda och handlagda filéer och bitar i inläggningar. Smakerna är hämtade från Årets Sill 2009 och 2010.

Årets Sill är ett samarbete mellan restaurang Salt & Sill på Klädesholmen och Klädesholmen Seafood. Målsättningen är att ta fram nya, spännande och innovativa sillinläggningar. En namnkunnig jury utser varje år en ny smak som endast säljs under ett års tid med start den 6 juni på nationaldagen då även Sillens Dag firas på Klädesholmen. Årets Sill säljs också till förmån för Sjöräddningssällskapet och arbetet för en ökad säkerhet till sjöss.

2009 lanserades den första Årets Sill av en jury bestående av skådespelaren Peter Harryson (ordf), författaren Viveka Lärn, krögaren Ulf Wagner och Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet. Motiveringen till inläggningen med smak av fänkål och akvavit löd: ”En traditionellt nyskapande sillinläggning med mycket attraktivt utseende, doft och smak. En sill som man inte tröttnar på -en redig sill.” 

2010 bestod juryn av Peter Harryson, matprofilen Alexandra Zazzi, Årets Kock 2009 Gustav Trädgårdh och Rolf Westerström. Senapssillen med maltwhisky motiverades med orden: En angenäm sill med whiskyns rökighet och havets sälta där nyanserna tydligt kommer till sin rätt.”


Klädesholmen

Redan på femtonhundratalet var Klädesholmen ett välkänt fiskeläge utanför Tjörn. Platsens starka anknytning till sillen har varit påtaglig under många hundratals år. I generation efter generation har man på ön utvecklat sillen till en inlagd delikatess.
Klädesholmen var också först i sin bransch med att byta ut konservburken och presentera den runda plastförpackningen på 200g med Matjes i bit samt smaksatta gaffelbitar. Denna förpackning är ett steg i strävan efter en lägre miljöpåverkan.

 

 

____________________________________________________________________________________________